Bronzkori koponyamaszk Iváncsáról
Szokatlan választás
A hónap műtárgyai között eddig mindig ember által készített tárgyat mutattunk be. A mostani választás látszólag eltér a korábbi gyakorlattól: egy bronzkori ember maradványa pusztán biológiai jelenségnek tűnik. (1-4. kép) Valójában saját testünket és másokét hasonlóképpen alakítjuk és használjuk, mint a kovakövet, egy marék agyagot, vagy egy vasrudat. A folyamatot kulturális szokásaink határozzák meg.
Az élő test
Életünkben a testünkkel kifejezhetjük identitásunkat: megválaszthatjuk, milyen hosszú, színű és formájú legyen a hajunk, esetleg nyírhatjuk férfiasan kopaszra a fejünket. A férfiak eldönthetik, hogy borotválkoznak-e, vagy bozontos szakállt növesztenek. Használhatunk könnyen eltávolítható sminket, de boríthatjuk testünket élethosszig tartó tetoválásokkal is. Különböző testrészeinkre ékszereket erősíthetünk. A test csonkításával jelezhetjük, hogy milyen vallási csoporthoz tartozunk, vagy mutathatjuk eltökéltségünket, fájdalomtűrő képességünket. Esetleg más embert tehetünk vele alkalmassá bizonyos foglalkozások ellátására. Fontos üzenetet hordozhat a „kigyúrt” test is. Mások szerint a kövér ember a szép ember, de olyan is van, aki a soványságot fejleszti művészi tökélyre.
A holttest
Talán furcsának hangzik, de a halottak testét is felhasználjuk. A végtisztesség megadása legalább olyan fontos az élőknek, mint a holtaknak: a temetés és a sírhely családtagokat kapcsol össze. A nemzeti sírkertek, hősi halottak temetői a nagyobb közösségek összetartozását erősítik. Egyes halottaknak olyan nagy jelentőséget tulajdonítanak, hogy el sem temetik őket: közszemlére téve jobban szolgálják a politikai célokat. De az is előfordul, hogy feldaraboljuk a testet. A Szent Jobb és Szent István más ereklyéi összekötnek bennünket az államalapító királlyal, tetteivel, a mindenkori magyar állammal.
A történeti és néprajzi irodalomból számos példát ismerünk az emberi test egyéb felhasználására. Az ellenség testrészei trófeaként végezhették. (10. kép) Hérodotosz részletesen beszámol róla, hogy a szkíták mely célokra és hogyan használták fel legyőzött ellenségeik testét: fejbőrükből kantárdísz, a lenyúzott karbőrből nyíltegez, a koponyából ivócsésze lett. Ezekben az esetekben a test felhasználása rögtön követi a halált, tehát a szöveteket mesterségesen távolították el a csontokról. Magyarán: a halottat megnyúzták, kicsontozták.
Ahol a közösség őseinek a csontjait használták fel, több eljárás is szóba jöhetett. Akik a kannibalizmus egyik speciális formáját, a halottevés gyakorlatát követték, azok szintén közvetlenül a halál után nekiláttak a test feldolgozásának. Másik lehetséges megoldás, hogy a szövetek eltávolítását más élőlényekre bízzák. Levegőre kitett vagy a földbe eltemetett testekről a baktériumok vagy dögevők távolították el a lágy részeket. Kivárva a temetés utáni megfelelő időt a sír megbolygatásával juthattak hozzá a szükséges csontokhoz. (11. kép)
Az iváncsai lelet
Mit tudunk és mit nem a koponyánkról?
Néhány azok közül az alapkérdések közül, amelyekre a lelet feldolgozása során választ kell majd keresnünk: ki lehetett az illető? Rokon, barát, ellenség? Mi volt a neme és a kora? Milyen szerepeket töltött be saját közösségében? Hogyan halt meg? Miért pont az ő testét használták fel? Mennyi idő telt el halála és testének felhasználása között? Mi lett a test többi részével? Ki, vagy kik készítették a maszkot? Milyen körülmények között, hogyan készült? Milyen más anyagokat használtak fel az elkészítéséhez? Kik, hol, hogyan és mire használták? Meddig használták? Miért nem volt rá szükség tovább? Milyen körülmények között váltak meg tőle? Mennyire volt általános a korszakban ez a gyakorlat? Egyelőre csak néhány kérdésre lehet óvatosan megkockáztatni a választ.
Az iváncsai lelet településen került elő, talán itt is használták. Valószínűleg a holtak szellemei és az élők közötti kapcsolatokban játszhatott szerepet. A lelet ritkasága azt jelzi, hogy a halottak testének efféle felhasználása nem lehetett gyakori eljárás. De mit jelenthet a ritkaság? A nagyrévi kultúrát létrehozó közösségek közül csak néhánynál volt hasonló szokás? Vagy minden település feltáratlan részén rejtőzik még ilyen koponya a földben? Vagy azért van ritka leletről szó, mert más közösségekben máshogyan váltak meg a hasonló tárgyaktól? Nem a települések és temetők régészetileg kutatott részein, hanem például távolabbi ligetekben, mocsarakban?
A ritkaság oka az is lehet, hogy a koponya különösen veszélyes erőket idézett meg, ezért kevesen vállalkoztak az elkészítésére, használatára. Ebben valószínűleg olyan specialista – „sámán” – közreműködésére volt szükség, aki kellő tapasztalattal rendelkezett a szellemvilág erőinek kontrollálásában.
Egy ősnek a szimbóluma lehetett, amit avatatlan szemektől elzárva tiszteltek? Vagy jól látható helyre erősítették fel, hogy védjen az idegen emberek és szellemek ellen? Az sem lehetetlen, hogy szertartásokon használták, mint maszkot. (16. kép) Az archaikus népeknél a maszkok fontos személyek, szellemek megjelenítését, megidézést szolgálták. (14-15. kép) Viselője kilépett a profán világból, más személyiséggé változott. (A mai karneváli maszkok máig megőriztek valamit elődeiknek ebből a funkciójából.)
A fogakat már a készítés során eltávolították, vagy hiányuk összefüggésben van a tárgy életciklusának végével? Használat közben potyogtak ki, és ez csökkentette a maszk erejét? Vagy szándékosan csonkították meg, hogy elpusztítsák spirituális erejét?
Konyhai hulladékot tartalmazó szemetes gödörben találtuk, de ez nem feltétlenül a tiszteletlenség, a megalázás jele. A település más gödreibe is temettek halottakat, közöttük volt olyan is, akit nyaklánccal, edénymelléklettel együtt fektettek a sírba. A balatonőszödi, szintén csonka maszkot ugyancsak arccal felfelé találták meg a település egyik gödrében. (17. kép) Lehet, hogy Iváncsán is egyfajta temetési szertartás zárta le a tárgy őskori életét?
A válaszok egy részére a leletet feldolgozó antropológus, Hajdu Tamás ad majd választ.
Keszi Tamás
Irodalom: